سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به خرید بعدی اضافه شود؟
بله خیر
خرید بعدی
محصول محصول به سبد خرید اضافه شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
0
فهرست
×
امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
جستجو
سبدخرید 0
کاربر
فهرست

الگوریتم RankBrain

11 اردیبهشت 1403

الگوریتم RankBrain

گوگل از فناوری یادگیری ماشینی به نام RankBrain برای کمک به ارائه نتایج جستجوی خود استفاده می کند.

گوگل از سیستم هوش مصنوعی یادگیری ماشینی به نام RankBrain برای کمک به مرتب سازی نتایج جستجوی خود استفاده می کند.

اطلاعات پوشش داده شده در زیر از سه منبع اصلی می آید و در طول زمان به روز شده است، با یادداشت هایی که در آن به روز رسانی ها اتفاق افتاده است. در اینجا آن منابع آمده است:

اول، داستان بلومبرگ است که اخبار مربوط به RankBrain را منتشر کرد. دوم، اطلاعات اضافی که گوگل اکنون مستقیماً به زمین موتور جستجو ارائه کرده است. سوم، دانش خود ما و بهترین فرضیات در مکان‌ هایی که گوگل پاسخ‌ هایی را ارائه نمی ‌دهد. در صورت لزوم جدا از اطلاعات پیش‌زمینه کلی، مکان استفاده از این منابع را روشن خواهیم کرد.

RankBrain نام گوگل برای یک سیستم هوش مصنوعی یادگیری ماشینی است که برای کمک به پردازش نتایج جستجوی خود استفاده می شود، همانطور که توسط بلومبرگ گزارش شده و توسط گوگل نیز به ما تایید شده است.

الگوریتم RankBrain چیست؟

الگوریتم RankBrain بخشی از هسته اصلی موتور جستجو گوگل است که در اکتبر سال ۲۰۱۵ توسط تیم مهندسان گوگل راه‌اندازی و در سال ۲۰۱۶ به جهان معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

RankBrain مؤلفه‌ای از الگوریتم هسته گوگل است که از قابلیت machine learning (توانایی ماشین‌ها در یادگیری از ورودی داده‌ها) برای کمک به مرتب‌سازی نتایج جستجو استفاده می‌کند.

این الگوریتم تنها هوش مصنوعی (AI) است که گوگل در نتایج جستجویش از آن بهره می‌برد. اگرچه، گوگل از یادگیری ماشین برای آموزش الگوریتم‌های خود استفاده می‌کند؛ اما هوش مصنوعی به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، زیرا اگر جستجو با مشکلی روبه‌رو شود مهندسان گوگل نحوه برطرف کردن آن مشکل را نمی‌دانند.

یادگیری ماشین به کامپیوترها این امکان را می‌دهد تا بدون برنامه‌ریزی قادر به یادگیری باشند. در واقع، علم یادگیری ماشین بخشی از هوش مصنوعی است که بر ساخت الگوریتم‌ برای پیش‌بینی بر اساس داده‌ها و فرکانس‌ها تمرکز دارد.

با این وجود،RankBrain  به‌منظور طبقه‌بندی نتایج جستجوی زنده به‌کار می‌رود. همچنین پس از محتوا و لینک‌ها، به‌عنوان سومین سیگنال رتبه‌بندی مهم گوگل شناخته می‌شود؛ اما نمی‌توان آن را یک سیگنال رتبه‌بندی در نظر گرفت.

RankBrain روشی برای پردازش جستارها به نحوی است که جستارهای ناشناخته برای گوگل به بهترین صورت در نتایج ظاهر شوند. حدود ۱۵ درصد از جستجوهایی که گوگل هر روز پردازش می‌کند، جدیدند؛ به عبارت دیگر، هیچ‌کس آنها را تا پیش از این با استفاده از همان عبارات جستجو نکرده است.

به‌طور کلی می‌توان گفت که نتایج جستجو گوگل توسط این الگوریتم بر اساس رفتار کاربر طبقه‌بندی می‌شوند؛ بنابراین، می‌توان گفت که الگوریتم RankBrain به گوگل کمک می‌کند تا بهترین موارد جستجو را نمایش دهد و کاربر از جستجو در گوگل رضایت داشته باشد.

در نتیجه، باعث می‌شود تا نتایج جستجو همیشه در حال تغییر باشند و رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل ثابت نماند. موتور جستجو گوگل با استفاده از الگوریتم یادگیری توسط ماشین و ترکیب آن با هوش مصنوعی می‌تواند مفاهیم جدید را یاد گرفته و هر روز باهوش‌تر شود.

آیا RankBrain راهی جدید است که Google نتایج جستجو را رتبه‌بندی کند؟

نه! این الگوریتم بخشی از الگوریتم جستجوی کلی گوگل است، یک برنامه کامپیوتری که برای مرتب‌سازی در میلیاردها صفحه استفاده می‌شود و بهترین نتایج را نشان می‌دهد.

RankBrain چگونه کار می‌کند؟

RankBrain چگونه کار می‌کند؟

چند سال پیش، گوگل یک مشکل داشت:

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، ۱۵ درصد کلمات کلیدی که افراد در Google تایپ می‌کنند تاکنون سرچ نشده‌اند. ۱۵٪ ممکن است خیلی زیاد به نظر نرسد. اما وقتی میلیاردها جستجو در روز پردازش می‌شود، با تعداد ۴۵۰ میلیون کلمه کلیدی هر روز درگیر است.

قبل از RankBrain، گوگل صفحات را اسکن می‌کرد تا ببیند آیا آنها شامل آن کلمه کلیدی دقیق هست یا خیر. اما از آنجا که این کلمات کلیدی کاملاً جدید بودند، هیچ راهنمای قبلی از آن نداشت، بنابراین حدس میزد.

امروزه RankBrain واقعاً آنچه شما می خواهید را درک می‌کند و این مجموعه ۱۰۰٪ دقیق از نتایج را ارائه می‌دهد.

این الگوریتم از یک سری دیتابیس مبتنی بر اطلاعات افراد، مکان‌ها و اشیاء استفاده می‌کند که همان فرآیند یادگیری ماشین است. سپس این کلمات (کوئری‌ها) با استفاده از یک فرمول ریاضی به بردارهای کلمه‌ای تقسیم می‌شوند تا به آن کلمات «آدرس» بدهند. کلمات مشابه آدرس های مشابهی را نیز به اشتراک می‌گذارند.

وقتی گوگل یک سؤال ناشناخته را پردازش می‌کند، از این روابط نقشه‌برداری ریاضی برای به دست آوردن بهترین متن پرسیده شده، استفاده می‌کند و نتایج مرتبط متعدد را برمی‌گرداند.

با گذشت زمان، گوگل نتایج را بر اساس تعامل کاربر و یادگیری ماشین اصلاح می‌کند تا تطبیق بین قصد جستجوی کاربران و نتایج جستجو را بهبود ببخشد. پیش از این، گوگل سعی می‌کرد کلمات موجود در کوئری جستجو را با کلمات موجود در یک صفحه مطابقت دهد. امروز ، این الگوریتم تلاش می‌کند تا بفهمد منظور شما چیست؛ درست مانند یک انسان.

توجه به این نکته مهم است که کلماتی ربط مانند «و» یا «از»، در تجزیه و تحلیل RankBrain قرار ندارند. همچنین به درک بهتر نمایش داده‌ها برای به دست آوردن بهترین نتایج جستجو، به خصوص برای نمایش داده‌های منفی، مانند نمایش نتایجی که در آن از کلمات «بدون» یا «غیر» استفاده شده، کمک می‌کند.

آیا می‌توان برای RankBrain بهینه‌سازی کرد؟

تنها با نوشتن طبیعی می‌توانیم برای این الگوریتم بهینه‌سازی و سئو کنیم. سعی کنید محتوایی بنویسید که برای انسان باشد. اگر سعی کنید مانند یک ماشین بنویسید ، RankBrain فقط گیج می‌شود و احتمالاً فقط شما را از نتایج دور می‌کند.

اگر سایت محتوایی دارید، سعی کنید برخی از مقاله‌ها را دوباره بخوانید و از دیگران بپرسید که آیا متن نوشته شده طبیعی به نظر می‌رسد یا خیر.

یادگیری ماشینی چیست؟

یادگیری ماشینی جایی است که کامپیوتر به جای اینکه توسط انسان ها آموزش داده شود یا برنامه ریزی دقیق را دنبال کند، به خود یاد می دهد که چگونه کاری را انجام دهد.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی واقعی یا به اختصار هوش مصنوعی جایی است که یک کامپیوتر می تواند به اندازه یک انسان باهوش باشد، حداقل به این معنا که دانش را هم از طریق آموزش و هم از ایجاد آنچه می داند و ایجاد ارتباطات جدید به دست می آورد.

البته هوش مصنوعی واقعی فقط در رمان های علمی تخیلی وجود دارد. در عمل، هوش مصنوعی برای اشاره به سیستم های کامپیوتری که برای یادگیری و ایجاد ارتباط طراحی شده اند، استفاده می شود.

هوش مصنوعی چه تفاوتی با یادگیری ماشینی دارد؟

از نظر RankBrain به نظر ما آن ها تقریباً مترادف هستند. ممکن است بشنوید که هر دو به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، یا ممکن است از یادگیری ماشین برای توصیف نوع رویکرد هوش مصنوعی استفاده شده بشنوید.

آیا RankBrain روش جدیدی است که گوگل نتایج جستجو را رتبه بندی می کند؟

نه. RankBrain بخشی از “الگوریتم” جستجوی کلی گوگل است، یک برنامه کامپیوتری که برای مرتب کردن میلیاردها صفحه ای که در مورد آن ها می داند و پیدا کردن صفحاتی که برای جستارهای خاص مرتبط هستند، استفاده می شود.

نام الگوریتم جستجوی گوگل چیست؟

همانطور که می دانید در گذشته مرغ مگس خوار نامیده می شود. برای سال‌ ها الگوریتم کلی نام رسمی نداشت. اما در اواسط سال ۲۰۱۳ گوگل این الگوریتم را اصلاح کرد و نام آن را مرغ مگس خوار گذاشت.

آیا RankBrain بخشی از الگوریتم جستجوی مرغ مگس خوار گوگل است؟

این درک ماست، مرغ مگس خوار الگوریتم جستجوی کلی است، درست مانند یک ماشین که یک موتور کلی در آن است. خود موتور ممکن است از قطعات مختلفی مانند فیلتر روغن، پمپ بنزین، رادیاتور و غیره تشکیل شده باشد. به همین ترتیب، مرغ مگس خوار بخش های مختلفی را در بر می گیرد که RankBrain یکی از جدیدترین آن ها است.

به طور خاص، ما می دانیم که RankBrain بخشی از الگوریتم کلی مرغ مگس خوار است، زیرا مقاله بلومبرگ روشن می کند که RankBrain همه جستجوها را انجام نمی دهد، همانطور که فقط الگوریتم کلی انجام می دهد.

مرغ مگس خوار همچنین شامل بخش های دیگری با نام های آشنا برای کسانی است که در فضای سئو هستند، مانند پاندا، پنگوئن و Payday که برای مبارزه با هرزنامه ها طراحی شده اند، کبوتر طراحی شده برای بهبود نتایج محلی، Top Heavy طراحی شده برای کاهش صفحه های تبلیغاتی سنگین، Mobile Friendly طراحی شده برای پاداش دادن به موبایل صفحات دوستانه و Pirate طراحی شده برای مبارزه با نقض حق چاپ.

PageRank بخشی از الگوریتم کلی مرغ مگس خوار است که روش خاصی را برای دادن اعتبار به صفحات بر اساس پیوندهای صفحات دیگر که به آنها اشاره می کنند را پوشش می دهد.

PageRank خاص است، زیرا اولین نامی است که گوگل در سال ۱۹۹۸ به یکی از بخش های الگوریتم رتبه بندی خود داده است، در زمانی که موتور جستجو شروع به کار کرد.

سیگنال‌ ها که گوگل برای رتبه‌ بندی استفاده می‌کند چگونه است؟

سیگنال ها چیزهایی هستند که گوگل برای تعیین نحوه رتبه بندی صفحات وب استفاده می کند. به عنوان مثال کلمات موجود در یک صفحه وب را می خواند، بنابراین کلمات یک سیگنال هستند. اگر برخی از کلمات به صورت پررنگ باشند، ممکن است علامت دیگری باشد که به آن اشاره شده است. محاسباتی که به عنوان بخشی از PageRank استفاده می شود، به صفحه یک امتیاز PageRank می دهد که به عنوان سیگنال استفاده می شود. اگر صفحه ‌ای به‌ عنوان موبایل ‌پسند ذکر شد، این سیگنال دیگری است که ثبت شده است.

تمام این سیگنال ‌ها توسط بخش‌ های مختلف الگوریتم مرغ مگس خوار پردازش می‌ شوند تا بفهمند گوگل کدام صفحات را در پاسخ به جستجوهای مختلف نشان می ‌دهد.

چند سیگنال وجود دارد؟

گوگل نسبتاً به طور مداوم از داشتن بیش از ۲۰۰ سیگنال رتبه بندی اصلی صحبت می کند که ارزیابی می شوند که به نوبه خود ممکن است تا ۱۰۰۰۰ تغییر یا سیگنال فرعی داشته باشند. بیشتر به طور معمول فقط صدها عامل را بیان می کند.

آیا RankBrain سومین سیگنال مهم است؟

درست است. از هیچ این سیستم جدید به چیزی تبدیل شده است که گوگل می گوید سومین عامل مهم برای رتبه بندی صفحات وب است. از مقاله بلومبرگ:

کورادو گفت که RankBrain یکی از “صدها” سیگنالی است که به الگوریتمی وارد می شود که تعیین می کند چه نتایجی در صفحه جستجوی گوگل ظاهر می شوند و در کجا رتبه بندی می شوند. او گفت که RankBrain در چند ماه استقرار آن به سومین سیگنال مهم تبدیل شده است که در نتیجه جستجوی جستجو نقش دارد.

اولین و دومین سیگنال مهم چیست؟

در مورد دومین سیگنال مهم، حدس می‌زنم «کلمات» باشد، که در آن کلمات همه چیز را در بر می‌گیرند، از کلمات روی صفحه گرفته تا نحوه تفسیر گوگل از کلماتی که افراد خارج از تجزیه و تحلیل RankBrain وارد جعبه جستجو می‌کنند.

معلوم شد که تقریباً درست است. در مارس ۲۰۱۶، گوگل دو عامل اول محتوا و پیوندها را فاش کرد. یا پیوندها و محتوا، زیرا نمی‌توان گفت کدام اول بود.

RankBrain دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

از ارسال ایمیل با گوگل، متوجه شدیم که RankBrain عمدتاً به عنوان راهی برای تفسیر جستجوهایی که افراد برای یافتن صفحاتی ارسال می کنند، استفاده می شود که ممکن است کلمات دقیق جستجو شده را نداشته باشند.

آیا Google قبلاً راه‌هایی برای یافتن صفحاتی فراتر از عبارت جستجوی دقیق وارد شده نداشت؟

بله، گوگل برای مدت بسیار طولانی صفحاتی فراتر از شرایط دقیقی که یک شخص وارد می کند پیدا کرده است. به عنوان مثال، سال‌ها و سال‌ها پیش، اگر چیزی مانند «کفش» را وارد می‌کردید، ممکن بود گوگل صفحاتی را پیدا نکند که روی آن «کفش» نوشته شده باشد، زیرا از نظر فنی دو کلمه متفاوت هستند. اما «پایه زدن» به گوگل اجازه داد تا باهوش ‌تر شود و بفهمد که کفش ‌ها نوعی از کفش هستند.

گوگل همچنین مترادف اسمارتز را دریافت کرده است، به طوری که اگر «کفش ورزشی» را جستجو کنید، ممکن است متوجه شود که منظور شما «کفش دویدن» نیز بوده است. حتی برخی از هوشمندی های مفهومی را به دست آورد تا بفهمد صفحاتی در مورد “اپل” شرکت فناوری در مقابل “سیب” میوه وجود دارد.

اطلاعات تماس
  • دفتر مرکزی : تهران ، شرق به غرب بزرگراه شهیدسلیمانی ، بین استاد حسن بنا و بنی هاشم ، پلاک 1193 ( جنب بانک مسکن ) طبقه سوم
    1970 04 36 021
    پشتیبانی 24 ساعته :
    09900013007
    رایانامه:
    Favatem.ir@gmail.com

نماد ها
  • اتحادیه
    logo-samandehi
تمامی حقوق برای این سایت محفوظ میباشد. کپی رایت 1403 - قدرت گرفته از چاپیروس